onsdag 5 november 2008

Sånt som borde va bra är inte bra och det som kan va lite sämre är bättre än det som är värst

Saker och ting blir nog aldrig som man har tänkt sig. Saker och ting kommer nog aldrig att bli som vi vill heller. T.ex om vi ser på våran värld som är så underbart vacker och fantastisk där människor får äta sig mätta varje dag, där de har en säng att sova i, ett tak över sängen, en familj som älskar en, där fred råder, kärlek mellan människor sprids. Helt enkelt en underbar värld att leva i........... för typ 20% av världen befolkning. Och de här 20% blir ju aldrig nöjda heller, "mycket vill ha mer", tyvärr så är det så. Men vad det så här vi ville ha det från början? Jag tror inte det. Jag tror ingen vill se barn dö av svält, eller av en sinnessjuk sjukdom som malaria, som enkelt kan nästan utrotas utan större kostnader! Eller aids, som med undervisning och bromsmedeciner kan rädda liv. Jag tror ingen av ossmänniskor vill detta, men ändå sker det. Tänk om vi kunde aplicera tänket: "Tänk om det här hände mig" i våra huvuden och framförallt i våra hjärtan, då skulle vi kanske vara med öppna för sådana här frågor, eller bli mer ödmjuka inför dem.

Jag satt och chattade med en gammal barndomsvän och jag sa typ att "vissa saker är alltid bra, medans vissa saker blir aldrig bra", bara på skoj igentligen. Då kontrade han med den klockrenaste kommentaren: "Sånt som borde vara bra är inte bra och det som kan va lite sämre är bättre än det som är värst". Jag har aldrig tagit min vän för en riktigt smart kille, men efter denna kommentaren får jag nog tänka om. För antingen förstod han precis vad han menade, eller så fick han in en lyckoträff. Men är det inte precis så här det är som i detta citat. Fundera, meditera och filosofera lite över detta citat från min underbara vän! Jag vet att jag behöver göra det.

Och en annan sak: "Did you give the world some love today baby?"

Peace

Inga kommentarer: